onsdag 26. oktober 2011

Roastbeef og potetsalat med epler


Å steke en roastbeef er ingen heksekunst, bare du har et steketermometer og holder et øye med steketermometeret underveis. Jeg kjøpte en flatbiff på ca.1,5 kg som slakteren trimmet og surret i nett for meg slik at den var klar til å putte i ovnen. Gni kjøttet inn med salt, pepper og brun kjøttet raskt på
alle kanter i en stekepanne med smør slik at kjøttet får en fin stekeskorpe. Pass på at smøret er skikkelig brunt før du starterog reduser varmen mens du steker. Forvarm ovnen til 125 grader, legg kjøttet på en rist midt iovnen med en ildfast form under. Stikk inn steketermometeret og når det viser 55 - 57 grader har kjøttet en rå kjerne og det er ferdig hvis du liker det slik.
Jeg vi ha kjøttet litt mere stekt, så jeg tar det ut på 62 - 64 grader, da er kjøttet rosa, men ikke blodig.
Dette tar ca. 1 - 1 1/2 time.


 Ta roastbeefen ut av ovnen og la den hvile i hvertfall 20 min.før du skjærer i den. Skal du servere beefen varm, pakker du den inn i folie og holder den varm slik. Bruk en nykvesset kniv når du skal
skjære kjøtt, da får du fine jevne skiver. Roastbeef serveres på mange forskjellige måter, til middag
med rødvinssaus eller skysaus, med stekte, kokte eller bakte poteter.
Det er nydelig som pålegg med sprøstekt løk, remulade og sylteagurk og nydelig til å lage en salat av.
Jeg har servert roastbeefen kald med potetslat, rødløk og en grønn salat med tomater og asparges til.


Potetsalaten har jeg laget med epler, det blir en saftig og friskere salat enn om du lager den med bare poteter.       
 DU TRENGER TIL 2 PORSJONER POTETSALAT:

4 - 6 kalde kokte poteter
1 stort eple
Salt - pepper
Litt god sennep
1/4 hakket løk
Yoghurt naturell
Lettrømme
Kesam

Del de kokte kalde potetene i fine biter, vask eplet godt, ta ut kjernehuset, og del eplet i mindre biter enn potetbitene, hakk løken. Rør sammen like deler yoghurt, lettrømme, kesam (ca. 2 toppede ss av hver) og en anelse sennep, smak til med salt og pepper. Vend så forsiktig inn potet/eplebiter og den hakkede løken i blandingen. Her kan du bruke den blandingen du vil ang. yoghurt, rømme og kesam, litt majones er også godt i potetsalaten. La salaten stå kaldt til den skal srveres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar