fredag 3. februar 2012

Blåbærmuffins


Det er første gang jeg prøver denne oppskriften på blåbærmuffins, men det blir ikke siste gang, det er jeg sikker på, muffinsene er aldeles nydelige, de er veldig enkle å lage og her trenger du ikke dra frem kjøkkenmaskin eller mikser, bare to skåler en visp og en slikkepott.  Som alltid leter jeg etter gode oppskrifter med lite sukker og her er det kun 100 gram, det liker jeg.

TIL CA. 12 MUFFINS TRENGER DU:

120 gr hvete eller havrekli
120 gr hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
100 gr sukker
120 gr frosne blåbær (skal ikke tine)
2 1/2 dl yoghurt naturell
2 ss rapsolje
1 stor ts vaniljesukker
2 egg

Sett stekeovnen på 180 grader. Legg muffinsformene utover en stekeplate eller i muffisbrett hvis du har det. Bland sammen kli, mel, salt, sukker, bakepulver og vaniljesukker i en bakebolle.
I en annen bolle blander du sammen yoghurt, olje og egg som piskes lett samme og blandes sammen med det tørre, bruk en slikkepott til å blande med. Ikke rør mere en nødvendig og ikke rør kraftig.
Bland forsiktig inn de frosne blåbærene. Hell røren i muffinsformene, de skal vær 3/4 fulle.
Stek muffinsene i 15 - 20 grader, de skal være gyldne og ha stivnet helt så det kan ta noen minutter ekstra.
Jeg har gått over til silikonformer, det er veldig lettvint, de trenger du ikke smøre og muffinsene løsner fra formene med en gang, og kan brukes omigjen og omigjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar