fredag 27. desember 2013

Riskrem med rød saus



Riskrem er vel med i det vi kaller tradisjonsmat, ikke desto mindre er det utrolig godt. Riskremen må inneholde rikelig med krem slik at den blir luftig og kremaktig og smaksettes med vaniljesukker, og rød saus som tilbehør, da er det en av de beste desserter jeg kan få.
Å lage riskrem er noe de fleste kan, ikke alle gjør det på samme måten det er smak og behag ute å går her som i så mye annet. Her er min måte å lage riskrem på, og til 6 personer (4 personer hvis man er glad i dessert) trenger du:

RISGRØT LAGER DU SLIK:

Ca, 200 gr grøtris (ikke bruk den lettkokte) 
    1 dl vann 
               Liten klype salt
                 Ca. 1 l H-melk 


Kok opp ris og vann, spe med melken og la grøten stå på svak varme til den er ferdigkokt. Jeg lar grøten stå og svelle på svak varme lenge, da synes jeg grøten blir best.
La grøten bli helt kald.

SÅ PISKER DU KREMFLØTEN:

4 1/2 dl kremfløte
1 ss sukker
2 ts vaniljesukker (helst hjemmelaget)


Rør opp den kalde grøten slik at den blir luftig, så tilsetter du ca. halvparten av grøten  i kremen, bruk en slikkepott og vend krem og grøt sammen, så tilsetter du resten av grøten.
Smak til med mere vaniljesukker/sukker hvis det trengs. Personlig liker jeg ikke at riskremen er så søt, den røde sausen som du skal ha til riskremen er også søt, så det blir litt for mektig synes jeg, men det er også en smakssak.
Mange liker hakkede mandler enten i riskremen eller oppå ved servering.

Rød saus kan lages på flere måter, den beste synes jeg, lager jeg av frosne bringebær, men rød saus som lages av saft blir også en god aus.

 
TIL BRINGEBÆRSAUS TRENGER DU:
Ca. 1 1/2 dl vann
Noen dråper sitronsaft
400 gr frosne bringebær
Ca 120 gr sukker

Kok opp vann og sukker, tilsett de frosne bærene og la det stå og trekke til bærene er tint og vel så det. Kjør det hele i en blender eller en foodprosessor til en glatt saus. Sil saussen slik at du får bort alle stenene. Smak til med sitron og evnt mere sukker.


TIL SAUS AV SAFT TRENGER DU:

4 dl saft (husholdningssaft eller bringebærsaft)
Ca 3 dl vann
1 ss potetmel

Ha saften i en kasserolle, rør ut potetmelet i vannet og tilsett det i kasserollen. Kok opp under omrøring. Avkjøl sausen. Legger du plastfolie helt ned på sausen, unngår du snerke på sausen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar