lørdag 17. desember 2016

Krumkaker


Her kommer årets krumkaker laget med en oppskrift jeg har brukt helt fra min ungdom. Gjennom årene har jeg brukt mange forskjellige oppskrifter og de fleste har gitt meg tynne og sprø krumkaker, for tynne og sprø må krumkaker være. I fjor brukte jeg oppskriften til Ingrid Espelid, det ble  også skikkelig fine og gode krumkaker, den finner du også på bloggen min, men i år kom jeg plutselig på denne oppskriften her som er verdens enkleste.


DU TRENGER:

Egg
Smeltet og avkjølt smør
Mel
Sukker
Liten klype kardemomme
1 ss vann pr .egg

Vei eggene med skall (jeg bruker vanligvis 3 eller 4 egg i min porsjon) og vei så opp like mye som eggene veier, med mel, sukker og smør.


Smelt smøret og la det avkjøle, pisk sukker og egg til eggedosis, bland kardemomme i hvetemelet og rør det inn i eggedosisen vekselvis med det smeltede smøret. Prøv å rør forsiktig slik at det blir litt luft igjen i eggedosisen. Rør forsiktig inn vann tilslutt. La røren stå i ca. 30 minutter før du begynner å steke. Varm opp krumkakejernet og legg en liten skje røre midt i jernet (ca. 1 dessertskje). Press forsiktig sammen. Ta ut krumkaken og legg den på en fjøl eller lignende, rull den straks sammen til en rull, eller bruk en krumkakeruller og form til kremmerhus. Du kan også lage "skåler" ved å dytte den varme krumkaken ned i en vid kopp for eks. en tekopp.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar