tirsdag 20. desember 2016

Marsipan



Marsipan hører julen til, marsipan nisser, griser og juletrær, for ikke å forglemme marsipangrisen som er premie for mandelen i grøten. Det største arbeidet når du lager marsipan selv er skåldingen av mandler og å få malt mandlene, etter det er resten bare gøy. Jeg er så heldig at jeg har en mann som maler mandlene for meg, kanskje er du like heldig. Lag gjerne dobbelt porsjon, det er gøy å lage figurer og konfekt med marsipan og det er svært populære gaver.

DU TRENGER:

250 gr mandler
250 gr melis
Ca. 1 - 1 1/2 eggehvite


Ha mandlene i en kasserolle og fyll på vann slik at det står over mandlene. Sett kasserollen på platen og kok opp. Ta kasserollen bort fra platen og hell over kaldt vann slik at du ikke brenner fingrene, men la vannet være varmet mens du fjerner skallet på mandlene. Legg mandlene på et kjøkkenhåndkle og la de ligge på kjøkkenbenken og tørke til neste dag, og de kan godt ligge 2-3 dager. Mal mandlene på mandelkvern. Bland mandler og melis sammen i en arbeidsbolle, ha i litt om gangen av eggehviten og kna sammen med en sleiv eller bruk rene hender, selv foretrekker jeg det siste, da går det fortere. Det pleier å være nok med en eggehvite, men av og til må jeg bruke litt eggehvite i tillegg. Pakk den ferdige marsipanen i plast og legg den i kjøleskapet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar